Masalah Perbandaran

Assalamualaikum...

heeheheh...
Hari ini aku nak berkongsi pendapat dan maklumat mengenai masalah berkaitan perbandaran yang aku 'kutip' dan juga yang aku dapat....

So hari ini mengenai...

"Dilema Parking"...

Masalah tempat letak kenderaan bukanlah satu isu perbandaran yang baru di Bandar-bandar besar. Kesukaran mencari tempat letak kereta sehingga kadangkala terpaksa meletakkan kenderaan di kawasan yang tidak dibenarkan dilihat sebagai satu perkara biasa.

Kebanyak pengguna lebih pentingkan diri dimana hanya inginkan kesenangan diri tanpa memikirkan 'effect'nya...



Mungkin juga kemudahan parkir yang tidak mencukupi antara faktor pendorong masalah kesesakan lalu lintas. Apabila pengguna meletakkan kenderaan di bahu jalan, kelebaran jalan akan menjadi minima dan menyebabkan kesesakan apabila terdapatnya kadar trafik yang tinggi DI WAKTU PUNCAK.

Walaupun bagaimanapun,isu xcukup parkin bukanlah suatu alasan Sungguhpun parkir disediakan, namun masih terdapat pihak tidak bertanggungjawab yang mengambil jalan mudah meletakkan kenderaan mereka di tepi atau bahu jalan. Ada juga yang meletakkan kenderaan mereka di tempat yang tidak sepatutnya seperti kawasan yang ade garisan kuning dan papan tanda 'DILARANG MELETAKKAN KENDERAAN DAN ZON TUNDA'



Kebanyakan papan tanda amaran hanyalah bertindak sebagai hiasan kerana tidak diendahkan ramai pemandu tidak bertanggungjawab.



Korang ley tengok selanjutnya di dalam paparan akhbar
KOSMO!
Untuk pengetahuan lanjut....

hehe...


-P@y Che-

Comments

Daya said…
Kalau pihak berkuasa amek tindakan segera mesti dorang takut punya...
saper parking di tempat tidak sepatutnye... terus TUNDA jek kete tu g BALAI.... peh tu kena bayar sebelum amek kete...

Leh pakai tak idea nie.. hehe
selain menjana pendapatan negara... kan kan...
Dr. Sepet said…
mungkin perancangan sistem pengangkutan awam di malaysia masih dibelenggu masalah 'bila terhantuk baru tengadah' - bila orang marah baru terkial-kial nak tingkatkan mutu.

Mungkin kawasan bandar2 utama seperti KL, JB, Penang boleh teliti kaedah yang diguna negara jiran Singapura - gantry system, park n ride, etc. Tapi itu semua perlu jaminan sistem pengangkutan awam seperti LRT, MRT, bas dalam bandar di tahap terbaik-lah.

Kalau tidak kita hanya membazir sumber (bahan api) dan mencemar udara bandar saja-lah.

good article!
Faizal said…
Cik_daya: Lar, DBKL ade buat macam yang c.daya cakap tuh, tapi masih same jea... setakat 2-3 ratus tuh,ape la sangat...heheheh...

Dr Sepet: Ya, saya sokong cik syam...
Kite amek contoh Jepun da cukup...
Sistem pengangkutan awam yang cukup efektif serta mentaliti penduduk yang 'bagus'....

Popular posts from this blog

Kecederaan Lutut (Ligamen Anterior cruciate

Thank you nuffnang !!!

Temuduga SO / Pegawai Penempatan..