Proses Kebenaran Merancang..

Assalamualaikum...

Ha, nih pulak sambungan kepada Kebenaran Merancang...
Kalau korang da tau pasal serba sedikit pasal Kebenaran Merancang dan kriteria penilaian permohonan KM, mesti korang kene tau camne proses permohonan KM ini berlangsung... Kan?????

xpe... Buat mase nih aku nak cerita pasal KM di Majlis Daerah, Majlis Perbandaran dan mane2 yang same tarafnye... Untuk PBT yang besar2 seperti MBI, DBKL, tatacara proses permohonan KM adalah berbeza... So, untuk hari ini, aku akan bercerita mengenai KM yang aku dapat di Majlis Perbandaran Kuala Kangsar.... Insyaallah same je dengan PBT lain yang setaraf dengannya....

So, untuk permulaan, aku nak bercerita tentang tatacara proses KM dari OSC....

Tatacara KM melalui OSC



Aku tidak sepandai mana... tapi aku boley jea kalu ade nak berkongsi pandangan mengenai perancangan...

Hehehe...

da tengok yang atas tuh????
korang kene paham beza antara OSC dan Jabatan Perancang Bandar....

Osc "MEMBANTU dan MENYELARAS".... Tu paling penting K!!!!!!
Lebey kurang gitu la....
kalu dulu,mase xde OSC, lame gak proses KM nih.....



Tatacara KM di Jabatan Perancang Bandar MPKK



Nampak cam simple je kan???
secara kesimpulan.... nih untuk overall n ringkas....

Apabila ade pemohonan KM yang dibawa dari OSC, permohonan tersebut akan disemak dan penilaian dibuat di JPB....

Kemudian, ulasan-ulasan dari jabatan teknikal seperti TNB dan sebagainya akan dipinta bagi permohonan KM tersebut.

Selepas 2 minggu, dalam tempoh 1 minggu,maklumat dari 'site visit' dan ulasan jabatan teknikal dan mane2 penilaian yang ade akan dibawa ke "PRA MEETING" OSC.....
Meeting ini adalah antara JPB dan OSC....

Kemudian dalam tempoh 1 minggu juga, Mesyuarat Jawatankuasa OSC akan diadakan... Dihadiri oleh YDP Majlis (jika DBKL, Datuk Bandar akan menghadiri), wakil agensi teknikal, beberapa ahli majlis, OSC dan JPB....

Disini, kata putus akan diperolehi.....

Jika lulus, Pegawai Perancang akan cop pelan dan memperakukannya dan mana2 yang berkaitan.

Jika tidak lulus, dalam tempoh 30, pemohon boleh mengemukakan rayuan...
Rayuan di Lembaga Rayuan Perancang...
Kemudian ketika itu, kedua-dua pihak perlu menyediakan kertas kerja/ antidarfit....

"penyelia aku cakap macam mahkamah biase la, namun lecture aku plak cakap, berbeza"

so, korang kalau nak ilmu yang lebih mendalam, selalu la membaca dan mencari ilmu dmana mana sahaja...

Malu bertanya, sesat jalan k....

Hehehe...

Tatata...

-P@y Che-

Comments

Popular posts from this blog

Kecederaan Lutut (Ligamen Anterior cruciate

Thank you nuffnang !!!

Temuduga SO / Pegawai Penempatan..