Level Of Service...

Salam....
Hari ni aku cerita ckit pasal beberapa perkara mengenai sistem pengangkutan dan pengurusan lalu lintas....

Ia adalah mengenai 'Level Of service'...
Aku baru je dapat ilmu nih dari En Ravi Shankar yang merupakan lecturer sambilan yang mengajar kelas aku mengenai tahap perkhidmatan sesebuah jalan... Dulu semasa projek studio, 'Urban Element' mungkin aku hanya lebih mengetahui mengenai 'Passenger Car Units'....

So,mengenai tahap perkhidmatan jalan yang aku da statekan td.... ia lebih kepada penilaian kepada kadar minimum lalu lintas untuk disesuaikan dengan keadaan semasa...
(yeee kooot)... aku pun masih belajar dan masih memahami!!! hehehe...

LOS ni lebih kepada analisis mengenai sesebuah jalan k...
oleh itu, terdapat beberapa pengiraan @ formula untuk mendapatkan nilai LOS ini... pengiraan adalah berikutan dari pengiraan mendapatkan Volume / Capacity....

nih formulanye....
selalunye volume kite akan ade... juz kene cari capacity....
SF = MSF x N x Fw x Fhv x Fe x Fp


SF = Capacity
MSF = Maximum Service Flow
N = Number of Lane in one direction
Fw = adjustment factor for lane width / lateral clearance restrictions
Fhv = adjustement factor for heavy vehicle in traffic stream
Fe = adjustment factor for development environment
Fp = Adjustment factor for driver population

mesti korang pening.... kan???kan?? aku pada mulanya pening gak... tapi aku minat dowh!! favorite aku pada number kot!!!

ha, kebiaasanya macam banyak factor2 kat atas tuh lebih kepada jadual yea... da sediakan pown...

da settle 6t, akhirnya korang akan dapat data atau jawapan kepada capacity...
dari jawapan kepada yang atas td, akan dapat dalam perpuluhan yea...

so,akhirnya korang kene berdasarkan jadual, serta berpandukan kepada Design speed, ko boleh dapat jawapan...

A, B, LOS C, D, E dan F.... kebiasannya KL, kebanyakan jalan mempunyai level pada tahap E dan F...

skunk pun aku da mula membace buku2 berkaitan transportion....
semenjak projek RT nih, aku da macam pe jea.. Banyak ilmu aku xde ag...

nih la salah satu buku yang aku da pinjam...

-P@y Che-

Selamat Belajar...

Comments

Notami said…
hmm..blja apa ini?
bikin penin aja sei..haha..

Popular posts from this blog

Kecederaan Lutut (Ligamen Anterior cruciate

Thank you nuffnang !!!

Temuduga SO / Pegawai Penempatan..