Kisah Mahasiswa dan Mahasiswi..

Assalamualaikum...
Malam nih aku terjenak untuk membuat suatu entry bertajuk seperti di atas nih...
Haha.. Bukan ape, ketika aku sibuk dok blogwalking terkeluar la suatu post dari seorang hamba Allah mengenai perkara yang bakal aku berkongsi nih...

Hahaa...!!! 
Ini bukan crite hantu.. Ini juga bukan crite lawak.. cume nak bercrite pasal fakta...

Dr. Anuar UTMJB pun de penah kemukakan perkara dalam post facebook beliau..
Persoalannye..

~Kemanakah kualiti Graduan hari ini... dan mengapakah kebanyakan graduan mengganggur~

Cube korang hayati dan fahami serta cerminlah diri korang.. itupun kalu korang adalah dikalangan mahasiswa dan mahasiswi... hahah!

**Ehsan dari Pak GoOgle
 Aku pun dulu seorang mahasiswa.. dan kini aku da bekerja.. tpi dalam masa yang sama aku rindu pada zaman belajar.. tp apekan daya... Tamatnye belajar,trus dapat kerja.. cukup aku bersyukur.. 

Kembali kepada semula kepada persoalan td.. sebenarnye setiap orang ade pendapat mereka masing2...
So.. Merujuk persoalan pertama.. aku rase graduan sekarang tidak berkualiti kerana..

1) Mentaliti graduan...
2) Persekitaran dan suasana pembelajaran institusi2 pendidikan..
3) Teknologi yang semakin membangun...
4) Cabaran masa era kini...

So... tuh je poin yang aku rase la.. tapi berlainan pula dengan persoalan ke-2... kenape kebanyakan graduan mengganggur??

1) Memilih Kerja..
2) Ingin trus berada di atas (pangkat tinggi & Gaji tinggi)..
3) Konsep kerja?Biar kerja datang bergolek depan mata..
4) Tidak pernah berasa dalam situasi 'susah' sebab sebelum nih semua FAMA yang bagi.. hehe

So, ini je la.. ape yang aku rase..  yang baik itu datang dari Allah.. yang buruk itu datang dari aku!.. so, kalu ade pape yang salah tolong betolkan yea?? hehe!!

-----------------------------------------------------------------------------------------------------------------
**Post ini tiada kaitan antara yang hidup mahupun yang telah meninggal dunia...

-P@y Che-

Comments

dill said…
hai!

saye rase antara sebab ramai yang menganggur selain yang awak dah tulis kat entri tu, pointer graduan tu sendiri. maksud saye, kalau pointer cukup2 makan atau rendah dari tu, mcm mane nak cari kerja yang baik kan. pointer mesti baik supaye kite bleh tunjukkan kite ni berkualiti. ditambah pula dengan communication skill yang mantap. baru orang percaya. :)
Nonie said…
tp xsemua graduan y xberkualiti...
lg 1 memng xslh point y awk ideakn tu..mmg ade segelintir y memilih kerja..
semoga sy akn terus dpt keje pas ni...hihih.ade bond ngn kerajaan lg ni,idup mewah ngn dt JPA sgt kn...hihiih
Faizal said…
@Miss Dill.. Hehe.. walaupun dengan poniter sedikit.. xsemestinye xboley dapat kejew.. hehe! gud luck yeah.. usaha!
Faizal said…
@Nonie.. hehe.. oo.. patut la.. dwet JPA kene la balas balik kan>>?
Azrinah Yna said…
pendapat sy, ramai graduan2 yg menganggur skrg nie sbb mahasiswa/wi tersebut hnya truskn dgn Plan A mereka tanpa menyediakan Plan B..Mksd sy plan A 2,hnya trus brhrp utk dpt keje pas da grad nnti..pdahal,sperti yg kte sume maklum,after graduate,pkejaan kte xtrjamin..tp,Hutang ttp trjamin kn??hehe..bg pgguna ptptn cm sy niela.. ;)
Plan B 2,mksd sy..start dr time bljr 2,cb libatkn diri dgn bisnes yg blh mnjamin masa dpn..tp,jgnla wat bisnes yg bkn2..tgk jg halal haramnya..pastikan x ganggu stdy jg..cam sy skrg..alhamdulillah,da start wat plan B 2..
ila said…
saya hanya pelajar sPm.

tp saya rase mahasiswa&mahasiswi terlalau memilih kerja.

sbb diorang nk kerja yang senang.
kerja2 susah semua banyak orang asing yang buat.

lagi p0n mungkin p0nter diorang x bpe bagus untuklayakkan diorang
dpt kje yg bagos

hanya pendapat sbb saya p0n x berapa tau sgt pasal nie
ila said…
saya hanya pelajar sPm.

tp saya rase mahasiswa&mahasiswi terlalau memilih kerja.

sbb diorang nk kerja yang senang.
kerja2 susah semua banyak orang asing yang buat.

lagi p0n mungkin p0nter diorang x bpe bagus untuklayakkan diorang
dpt kje yg bagos

hanya pendapat sbb saya p0n x berapa tau sgt pasal nie
Faizal said…
thanx untuk pendapat masing2 yea...
Siti Radz said…
Salam...

Antara sebab mahasiswa/siswi skarang kurang berkualiti adalah kerana konsep "belajar untuk lulus". Jadi, bila diterapkan konsep itu dalam diri masing2, apa yang dipelajari tak boleh di apply pada masa hadapn. Dan antara sebab ramai graduan yang menganggur adalah kerana terlalu memilih bidang - tak akan terima kerja dari bidang yang lain dari bidang yang dipelajari. Bukalah minda, bukankah itu peluang untuk mempelajari sesuatu yang baru? Kata orang putih, "You can't just sit in your comfort zone". Kan?

Popular posts from this blog

Kecederaan Lutut (Ligamen Anterior cruciate

Thank you nuffnang !!!

Temuduga SO / Pegawai Penempatan..